De elektrische motoren zijn terug! Wat moet je weten over de Formule E?

Terwijl de Formule 1 - de koningsklasse van de motorsport - zijn ontknoping nadert, staat er alweer een nieuw seizoen van de elektrische variant voor de deur. Nog steeds met twee Belgen aan de start, en zoals steeds in het hart van verschillende wereldsteden. Wij zorgen ervoor dat je van alles op de hoogte bent bij de start.
De elektrische motoren zijn terug! Wat moet je weten over de Formule E?

© photonews

Welkom Porsche

Welkom Porsche

© photonews

Het grootste nieuws eerst. Twee wereldberoemde merken maken dit seizoen hun intrede in de Formule E. Een daarvan is Porsche, dat twee jaar geleden uit het FIA World Endurance Championship stapte om zich voor te bereiden op zijn intrede. Dit jaar is het zover voor de Duitse renstal, die aantreedt met de Duitser André Lotterer en de Zwitser Neel Jani als rijders.

En daar is ook Mercedes

En daar is ook Mercedes

© mercedes

Ook Mercedes is nieuw, en van de zilverpijlen wordt meteen veel verwacht. De renstal is al jaren top in de F1, en met Nyck De Vries en onze landgenoot Stoffel Vandoorne beschikt Mercedes over twee jonge toprijders. Terwijl De Vries zich tot Formule 2-kampioen kroonde, heeft Vandoorne ervaring in de F1 én reed hij vorig jaar al voor HWA Racelab, de spin-offploeg die de intrede van Mercedes voorbereidde.

Ervaren rot D'Ambrosio

Ervaren rot D'Ambrosio

© photonews

Zoals eerder vermeld hebben we twee landgenoten in het uithangbord van de elektrische motorsport. Jérôme d'Ambrosio is de meest ervaren rot van de twee, want hij is er sinds de oprichting in 2014 bij. Na vier seizoenen bij Dragon Racing begint hij nu aan zijn tweede jaar bij Mahindra Racing, waar met reservepiloot Sam Dejonghe een tweede Belg rondloopt. Afgelopen seizoen won hij zijn derde GP - al kwamen de eerste twee zeges er na diskwalificatie - en leek hij even mee te kunnen doen voor de titel.

Zilveren Vandoorne

Zilveren Vandoorne

© photonews

Na twee seizoenen frustraties over de slechte wagen van McLaren in de F1, stapte Vandoorne over naar de Formule E. Ook daar liep het wisselvallig bij HWA Racelab. Die ploeg werkt nauw samen met Mercedes en plaveide de weg voor de zilverpijlen. In de tweede helft van het seizoen ging het al een stuk beter en Vandoorne pakte in Rome zelfs een podiumplaats. Maakt hij dit seizoen een sprong vooruit?

Reglementswijzigingen

Reglementswijzigingen

© photonews

Zoals elk jaar zijn er enkele wijzigingen in het reglement. Technisch gezien verdwijnt het gebruik van twee motoren of batterijen in de power unit. Daarnaast zal de kracht van de Attack Mode verhoogd worden van 225 kW naar 235 kW. Daartegenover staat dat die Attack Mode niet langer ingezet mag worden wanneer er een gele vlag is of als de safety car uit is. In die omstandigheden zal er elke minuut ook 1 kW van het resterende vermogen afgetrokken worden.Als de race geneutraliseerd wordt, stopt de klok voortaan ook met tellen, tenzij anders gecommuniceerd. Een race duurt 45 minuten plus 1 ronde, die tijd wordt zo gewaarborgd. De grootste wijziging op sportief vlak is dat de snelste rijder in de kwalificaties een punt verdient in de WK-stand.

3 op 3 voor Jean-Éric Vergne?

3 op 3 voor Jean-Éric Vergne?

© photonews

De Fransman heeft de vloek doorbroken. Nog geen enkele rijder slaagde erin twee wereldtitels te pakken, maar Vergne deed het afgelopen seizoen voor de tweede keer op een rij, na onder meer 3 GP-zeges. In de ranglijst van aantal dagzeges moet hij met 8 stuks nog wel Lucas Di Grassi (10) en Sébastien Buemi (13) laten voorgaan.

Fanboost

Fanboost

© photonews

Een opvallend verschil met de traditionele motorsporten is de fanboost. Vanaf zes dagen voor de race kunnen fans stemmen op hun favoriete rijder. Extra opmerkelijk is dat de stemming pas eindigt als de race al een kwartier bezig is. De vijf meest populaire rijders krijgen een power boost van 5 seconden, die ze in de tweede helft van de race kunnen gebruiken. Goed nieuws voor Vandoorne, die een van de populairste rijders van het pak is.

Nieuwe circuits

Nieuwe circuits

© photonews

12 steden, 14 racedagen. En dat op stratencircuits van 2,5 à 3 kilometer lang midden in wereldsteden. In vergelijking met vorig seizoen verdwijnen er drie steden. Daarvoor krijgen we drie nieuwe circuits in de plaats. Een andere wijziging is dat het seizoen opent met een dubbel event in Ad Diriyah ePrix, waardoor er dit seizoen één race extra wordt afgehaspeld.De nieuwkomers op de kalender zijn Londen (voor het eerst terug sinds 2015/2016), Jakarta en Seoul, die beiden hun debuut maken. Bern (eenmalig), Monte Carlo (tweejaarlijks) en Hong Kong (normaal wel voorzien, maar alsnog vervangen door Marrakech) ruimen plaats.Nog opvallend is dat New York zijn plek verliest als dubbel slotevent. Voor het eerst zal de Amerikaanse stad een single event organiseren, als 12de op de agenda. De 13de en 14de race vinden plaats in Londen, dat het seizoen mag afsluiten

Te volgen op Eurosport vanaf 22/11!

Te volgen op Eurosport vanaf 22/11!

Ben je er ondertussen van overtuigd dat het nieuwe Formule E-seizoen de moeite wordt?  Perfect, want alle races zijn integraal te volgen op Eurosport via Proximus Pickx. Op 22 en 23 november zijn er meteen de eerste twee manches in het Saudische Diriyah. Zien we meteen een Belg vieren?



Geniet nu één maand gratis van de tv-optie All Sports. Op het einde van de proefperiode wordt het abonnement betalend (€ 16,99/maand) of kan je de optie kosteloos opzeggen via de MyProximus app. Klik hier voor meer info.

Top
t