De basics van League of Legends

De bijna tien jaar oude tactische fantasygame League of Legends is nog altijd wereldwijd het meest gespeelde videospel op pc, omdat spelers er erg makkelijk instappen. Maar in competitief verband komen er toch heel wat andere dingen bij kijken: je positie in de arena wordt bijvoorbeeld van bijzonder belang.
De basics van League of Legends

Wat is League of Legends?

Wat is League of Legends?

Meer dan 80 miljoen unieke maandelijkse spelers, waarvan er 27 miljoen iedere dag inloggen: onlinegame League of Legends blijft, ondanks het feit dat hij al bijna tien jaar oud is, de onbetwiste koning van de pc-games. Het is een game dat spelers uit 145 landen bij elkaar brengt om het tegen elkaar op te nemen in snelle potjes van vijf tegen vijf.


De personages die ze besturen komen recht uit het bekende fantasy-idioom, en de krachten die ze tegen elkaar kunnen inzetten, en de daarmee corresponderende zwaktes, houden daar natuurlijk ook verband mee. Wanneer je uit de 140 'kampioenen' bijvoorbeeld een Mage kiest (neem bijvoorbeeld Lux, the Lady of Luminosity), dan voer je een magische aanval uit die meerdere tegenstanders treft. Opteer je voor een Slayer (zoals bijvoorbeeld Zed, the Master of Shadows), dan ben je uitzonderlijk efficiënt tegen een vijand met niet al te zwaar pantser (zoals de Marksman, een soort boogschutter), en kun je grote afstanden afleggen. Neem je een Juggernaut (Mordekaiser the Iron Revenant, om er maar één te noemen), dan kun je veel slagen uitdelen én incasseren, maar beweeg je je niet snel voort over het veld en ben je toch kwetsbaar voor bepaalde magische aanvallen.

Van arena naar sportveld

Van arena naar sportveld

Ieder personage heeft, binnen de zeven klassen van League of Legends, zijn voordelen en nadelen. En die zijn de belangrijkste maatstaf die spelers hanteren wanneer ze even snel een onlinepotje met anderen willen spelen op basis van een automatisch matchmaking-systeem. Maar wanneer spelers de game in competitief verband willen aanvatten, en er met een vaste ploeg kampioenschappen in willen winnen, dan spelen er ineens natuurlijk heel andere elementen mee.


Een eerste verschil is dat League of Legends-spelers in eSports-verband de arena's van de game niet op het gevoel bespelen, maar ze net als bij een andere sport zien als een waarachtig speelveld waarop bepaalde posities moeten worden ingevuld. Een typische LoL-arena bestaat uit twee bases die door het team van de tegenstander moeten worden vernield, drie makkelijk doorkruisbare 'lanen' (een Top Lane aan de boven- en linkerkant van het scherm, een Bottom Lane aan de onder- en rechterkant, en een Mid Lane dwars door het midden), en twee ruimten daartussen die vol obstakels zitten - de zogeheten Jungles.

Van klassen naar rollen

Van klassen naar rollen

Binnen dat opzet van het speelveld verdelen League of Legends-ploegen zich in tactische posities of 'rollen'. De speler die het team meestal naar de overwinning leidt is de Marksman of Attack Damage Carry (ADC). Dat is een speler die je min of meer kunt vergelijken met een spits in het voetbal: de speler met de beste aanvallende vaardigheden, die erin slaagt om meerdere spelers van de tegenstander - waaronder liefst ook hun eigen Marksman - om te leggen. Die ADC is ook doorgaans een speler die een vrij kwetsbaar pantser heeft, en dus optimaal moet worden beschermd door de anderen in het team om te kunnen scoren. In eerste lijn doet de Support dat: een speler die meestal in dezelfde laan blijft als de ADC, en die hem beschermt en in leven houdt. Wanneer een goed getrainde Support in het heetst van de strijd moet kiezen tussen zijn eigen leven en dat van de ADC, zal hij altijd zichzelf opofferen.


De ADC kiest zelf de laan waarin hij opereert (maar meestal de bovenste), terwijl de Mid Laner steevast het middelste straatje kiest. Deze speler, min of meer te vergelijken met een middenvelder in het voetbal, zal vanuit zijn centrale positie andere spelers bijstaan of zelfs hun rol overnemen wanneer dat belangrijk is in de uitgezette tactiek. De Jungler , vervolgens, houdt zich op buiten de lanen van de arena, en gaat de strijd aan in de moeilijk begaanbare middelste gedeeltes van het spel. Hij ontfermt zich vooral over de AI-gestuurde minions van de tegenpartij, maar staat - eveneens vanuit zijn centrale positie - ook ploegmaats bij wanneer ze het lastig krijgen.

En dan is er, tot slot, de Tank : een kampioen met een heel krachtig profiel, die meestal niet erg snel is maar wel veel kan incasseren. In een typisch spel komt hij als een soort cavalerie aangestormd wanneer de nood het hoogst is.

eSports-grootheid

eSports-grootheid

Je voelt zelf al wel aan dat die rollen in een League of Legends-team min of meer verband houden met de klassen uit een 'gewoon' spelletje. Een Mage zal bijvoorbeeld vaak optreden als Support, omdat zijn magische aanvallen meerdere tegenstanders tegelijk kunnen raken. Een Tank is vaak een Juggernaut, omdat die klasse even goed is in het uitdelen van klappen als in het incasseren ervan. Een ADC zal vaak een Slayer zijn. Enzovoort.


Bovendien heeft ook de teamgeest, en de strategie van de ploeg, stilaan een invloed op de individuele speelstijl van een professionele League of Legend-speler. Neem bijvoorbeeld de 22-jarige Lee 'Faker' Sang-hyeok, de bekendste LoL-speler op de wereld: hij stond aan het begin van zijn eSports-carrière bekend om zijn flitsende aanvallen, maar is als Mid-Laner de afgelopen jaren rustiger gaan spelen omdat zijn positie op het scherm dat vereist. Taking one for the team heet dat, en het geldt dus niet alleen voor niet-elektronische sporten.

Top